Artists

BARBARA STEFANI

Artista triestina formatasi presso il Laboratorio del famoso artista Paolo Cervi Kervischer.

Dal 2002 collabora con diverse realtà culturali, tra i quali Gruppo78 ICA (presieduto da Maria Campitelli), Liberarti, Comunicarte, Cizerouno, Gruppo Immagine, Faltwerksalon, Palacinka, Espansioni, Scuola del Vedere, Associazione Cifrematica di Venezia e infine con la galleria EContemporary di Trieste.

Barbara Stefani indaga attraversi le sue installazioni pittoriche quel limes tra documenti e materiali, sovente di memoria collettiva, ed il livello emozionale intimo, hic et nunc.
La sua sensibilità e l’attenzione al dettaglio si fondono nella sua pittura figurativa – eseguita per sottrazione dal brano originale – che si ricompone su supporti “scatola” – spesso scarti object trouvè – contenuti nelle dimensioni ma potenziati dall’introduzione dell’elemento prospettico.

Born in Trieste, Italy, where I live and work.
She followed Paolo Cervi Kervischer’s lessons in his laboratory in Trieste, studying drawing, painting, anatomy and art history.
Since 2002 she exhibits nationally and participates in many art projects of the International Contemporary Art Gruppo78, chaired by critic and curator Maria Campitelli, and other cultural project as Liberarti, Comunicarte, Cizerouno, Gruppo Immagine, Faltwerksalon, Palacinka, Espansioni, Scuola del Vedere, Associazione Cifrematica di Venezia and she is collaborate with EContemporary art gallery in Trieste.

Her path between painting and installation is based on reproducing recognizable images taken both from the media (news photos or movies) and from the art history.
The planning of the works, although conceptual, is always meant to induce the viewer to reflect on a relational experience arising from the emotional, “intimate” meeting with the subject or event, fragmented into pictorial insertions on the inner or outer surfaces of “boxes”, objets trouvés in cardboard or other materials.
The painting is not particularly material, but rather based on the chiaroscuro technique, and above all monochrome. The “removed” color is often evoked by other details, objects or lines which cross the surfaces creating new perceptual spaces and levels.
I “recycle” and bring back to life materials and collective memory.